page.tytul_blog page.tytul_blog page.tytul_blog page.tytul_blog page.tytul_blog page.tytul_blog page.tytul_blog page.tytul_blog page.tytul_blog page.tytul_blog page.tytul_blog
page.tytul_blog page.tytul_blog page.tytul_blog page.tytul_blog page.tytul_blog page.tytul_blog page.tytul_blog page.tytul_blog page.tytul_blog page.tytul_blog page.tytul_blog
Dlaczego warto aktywnie korzystać z sieci LinkedIn?



Dlaczego warto aktywnie korzystać z sieci LinkedIn?

 

W serwisie LinkedIn nie zaprezentujesz co prawda zdjęć swojego kota, ale przedstawisz światu swoje doświadczenia i dokonania zawodowe, nawiążesz wartościowe relacje, znajdziesz pracę i zbudujesz markę osobistą. 

W Polsce ok. 4,5 miliona osób korzysta z LinkedIna i jest to największa sieć społecznościowa dla kontaktów zawodowych. Zanim skończysz czytać ten artykuł co najmniej 3 osoby znajdą pracę poprzez LinkedIn, w ostatnim roku było tam obecnych 55 milionów firm, które miały 14 milionów otwartych rekrutacji1, 122 miliony ludzi otrzymało zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną, a 35,5 miliona zostało zatrudnionych przez osobę, z którą połączyły się na LinkedInie2. Te liczby pokazują, że warto posiadać profil w tym serwisie.

Chociaż LinkedIn jest serwisem skierowanym głównie do biznesu, coraz więcej osób z innych sektorów, także organizacji społecznych docenia tę platformę i stara się być tam widocznym_ą. Warto pamiętać, że oprócz ofert pracy można szukać na LinkedInie wiedzy – bezpłatnych i płatnych kursów internetowych oraz narzędzi dla marketerów. 

Stwórz dobry profil

LinkedIn daje Ci narzędzia, ale to Ty musisz opowiedzieć swoją historię, bo serwis nie zbuduje jej za Ciebie. Istnieją oczywiście różne szkoły tworzenia dobrego profilu – można traktować go jako wirtualne CV i pisać krótko i zwięźle albo potraktować bardziej storytellingowo i opisywć swoje doświadczenia z różnych organizacji. Wybór należy do Ciebie.

 Profil człowieka odpowiedzialnego za Linked’In

 

O czym warto pamiętać tworząc swój profil:

1. Nagłówek – czyli to, co znajduje się bezpośrednio pod imieniem i nazwiskiem. Warto odpowiednio dobrać słowa kluczowe, jeśli ich nie wpiszesz, system automatycznie umieści tam nazwę Twojego ostatniego stanowiska. Pamiętaj, że uczestnicy i uczestniczki z dobrze napisanym nagłówkiem mają 16 razy większą szansę na pojawienie się w wynikach wyszukiwania.

2. O mnie – tutaj masz 2600 znaków na przedstawienie i odpowiedź na pytania: Kim jesteś? Co robisz? Dlaczego Twoja praca jest ważna? Jaki jest Twój wkład/wpływ? Co Ty dajesz światu/potencjalnemu pracodawcy? Jaka jest Twoja misja? Pamiętaj o pisaniu w pierwszej osobie. Warto, żeby podsumowanie były przesiąknięte Twoją osobowością, ale ciągle profesjonalne. 

3. Zdjęcia – o ile powszechnie wiadomo, że zdjęcie profilowe powinno być dobrej jakości, o tyle często zapominamy o potencjale, który ma zdjęcie w tle – możemy tam wykorzystywać zarówno grafiki firmowe, jak i tworzyć grafiki nawiązujące do aktualnych projektów i działań. Ciekawe zdjęcia lub grafiki pozwolą lepiej zwizualizować naszą pracę albo pokazać naszą indywidualność. Osoby ze zdjęciem profilowym mają średnio 9 razy więcej kontaktów i 20 razy więcej wyświetleń profilu w porównaniu z osobami bez zdjęcia.

4. Linki i prezentacje – opisując projekty, w których brałeś_aś udział warto dołączać także linki i prezentacje, które pozwolą odwiedzającym Twój profil osobom zapoznać się głębiej z efektami Twojej pracy, elementy multimedialne zawsze wzbogacają i uatrakcyjniają profil. To samo dotyczy ukończonych kursów, część z kursów internetowych (MOOC) np. w serwisie Coursera po zakończeniu automatycznie proponuje dodanie informacji o tym do profilu na LinkedInie.

5. Zainteresowania – śledzone przez Ciebie strony będą widoczne w czterech sekcjach: osoby (czyli osoby publiczne i influencerzy_ki, których obserwujesz), profile firm, grupy, do których się zapisałeś_aś i szkoły oraz uczelnie. 

Skup się na najważniejszym

Czego nie wpisywać w swoim profilu? Szkół średnich, o ile nie jesteś jeszcze studentem_ką, wszystkich drobnych i krótkich projektów, w których brałeś_aś udział, języków, których nie znasz, projektów, w których Twój udział był marginalny itd. Generalnie nie warto się rozdrabniać i publikować informacji, które rozpraszają uwagę osoby wchodzącej na nasz profil i nie są ważne w kontekście kluczowych elementów naszego doświadczenia zawodowego.

 

Regularnie aktualizuj swój profil

Pamiętaj także, że informacje na swoim profilu możesz zmieniać, jeśli uznasz, że któreś z nich są już nieaktualne albo nie pasują do Twojego obecnego profilu zawodowego. Nie bój się wyrzucać poszczególnych elementów, aktualizuj swój profil tak często, jak to potrzebne.

Obejrzyj fragment webinaru z Kamilą Jeżowską “Ogarnac LinkedIn’a, czyli jak opowiedzieć swoja historię i zjednać sobie ludzi” na ten temat.

 

Wykorzystaj LinkedIn do sieciowania i budowania eksperckości

Wyobraź sobie, że masz możliwość opowiedzenia o obszarach, które są dla Ciebie ważne prawie 600 milionom ludzi z całego świata. Możesz dzielić się z nimi wiedzą, dyskutować, zapraszać do swoich projektów. LinkedIn to świetne narzędzie do networkingu.

 

Jak prosić o rekomendacje?

- W sieciowaniu pomaga potwierdzanie umiejętności – może to być potwierdzenie jednej z umiejętności, które wybrałeś_aś z gotowej listy, a osoby, które masz w swoich kontaktach mogą je potwierdzić kilkoma kliknięciami.

- Można też prosić osoby, które z Tobą pracowały o napisanie rekomendacji własnymi słowami. Często może to być przysługa wzajemna, ja wystawiam rekomendacjękomuś, a ktoś – mnie.

- O rekomendacje możesz prosić nie tylko byłych szefów czy szefowe, ale także osoby z którymi pracowałeś_aś lub współpracowałeś_aś przy konkretnych projektach.


Gdzie szukać wartościowych kontaktów?

W networkingu pomaga aktywne uczestnictwo w grupach tematycznych. Grupy na LinkedInie w języku polskim nie są może tak aktywne jak na Facebooku, ale wiele grup anglojęzycznych pozwala na ciekawe dyskusje i wymianę informacji. Poszukaj grup odpowiadających Twoim doświadczeniom i zainteresowaniom, dołącz do nich i dziel się swoją wiedzą.

 

Jak zapraszać?

W przypadku LinkedIna warto mieć własną politykę zapraszania i przyjmowania do znajomych. O ile na Facebooku rekomenduje się przyjmowanie do grona znajomych tylko osoby, które znamy także w realu, tak w przypadku LinkedIna jest dopuszczalne zapraszanie i przyjmowanie osób, których nigdy nie spotkałaś_eś, a jedynie mają podobne doświadczenia lub zainteresowania. Warto jednak takie zaproszenie okrasić krótką, ale spersonalizowaną wiadomością, na przykład z powodem, dla którego inicjujemy kontakt. 

 

Jak budować relacje?

W networkingu sprawdza się dzielenie się wiedzą i bezinteresowna pomoc osobom, które w danym momencie jej potrzebują. Trzeba pamiętać, że budowanie relacji to praca długodystansowa. Nie sprawdza się przesłanie oferty sprzedażowej przy pierwszym spotkaniu ani nachalne nagabywanie. Warto wyszukiwać i obserwować osoby, które wrzucają ciekawe treści w interesujących nas obszarach oraz aktywnie komentować ciekawe posty znajomych. 

Obejrzyj fragment webinaru z Kamilą Jeżowską “​​Ogarnąć LinkedIn'a, czyli jak opowiedzieć swoją historię i zjednać sobie ludzi” na ten temat.

 

Daj się poznać od najlepszej strony

LinkedIn pozwala budować markę swojego pracodawcy (employee advocacy), ale przede wszystkim markę osobistą, bez względu na branżę, w której pracujemy. Regularne publikowanie wartościowych treści i używanie odpowiednich hasztagów, prowadzenie lub aktywne uczestnictwo w grupach tematycznych, używanie słów kluczowych, czy nawet dostępna od niedawna (w trybie dla twórców) możliwość przygotowywania newslettera to tylko niektóre z narzędzi pozwalających na budowanie eksperckości. LinkedIn jest dobrze pozycjonowany w Google’u, więc treści, które tam publikujesz będą widoczne i łatwe do znalezienia. Z kolei dobra marka pomoże Ci w zdobywaniu nowych kontaktów, klientów czy zleceń. 

LinkedIn jest często pierwszym miejscem, w którym szuka się informacji o ludziach, z którymi mamy pracować lub współpracować. Pozwala dzielić się wiedzą, pozyskiwać cenne kontakty, ale także budować swoje zawodowe portfolio. Dlatego warto tam być aktywnym użytkownikiem/użytkowniczką tego serwisu.

Obejrzyj cały webinar z Kamilą Jeżowską - Panią od HRu  - “​​Ogarnąć LinkedIn'a, czyli jak opowiedzieć swoją historię i zjednać sobie ludzi”

 

1 Źródło: https://blog.hootsuite.com/linkedin-statistics-business/

2 Źródło: https://kinsta.com/blog/linkedin-statistics/




Opublikowany: 28 kwie 2022